Moxa, cupping & guasha

''de Noord''

Moxa, Cupping en Guasha

Moxa

Moxa is een ander woord voor gedroogd bijvoetkruid (artemisia vulgaris).

Bij een behandeling met moxa worden de acupunctuurpunten met dit kruid verwarmd. Zo wordt warmte en energie toegevoegd op die punten en wordt energie in beweging gezet.

Het kan zowel direct als indirect op de huid gebruikt worden. Bij direct word er op de huid een kegeltje of rijstkorreltje geplaatst. Indirect is vlak boven de huid met een stick. De toepassingsvorm is afhankelijk van het doel van het moxeren.

Indicaties: Pijn door stagnatie, Als er te weinig warmte is of teveel koude, Spier- en gewrichtsproblemen, Vermoeidheid, Slapeloosheid, Menstruatieklachten, Littekens (ongeacht hoe oud het litteken is!)

Cupping

Cupping is een methode waarbij glazen of kunststof ’cups’ op het lichaam geplaatst worden en vacuüm worden gemaakt. Afhankelijk van het te behandelen gebied, worden er tijdens de behandeling één of meerdere cups gebruikt. Wanneer de energie in het lichaam geblokkeerd raakt ontstaat er een stagnatie wat zich kan uiten in pijn. De zuiging van de cups zorgt in de diepe weefsels en spieren voor extra doorbloeding en verwijderd opgehoopte gifstoffen.

Na de cupping behandeling is het mogelijk dat er rode of paarse plekken achterblijven op de huid. De verkleuring trekt in de loop der dagen vanzelf weg.

Indicaties: De behandeling is zeer geschikt voor Rug-, schouder- en nekklachten, Gewrichtsklachten, Long-problemen & verkoudheid

Guasha

Er wordt een laagje olie op de huid aangebracht en op deze plek wordt vervolgens met een Guasha schraper geschraapt. Op plaatsen waar zich blokkades bevinden verschijnen vervolgens kleine bloeduitstortingen. Deze plekken kunnen in kleuren variëren van lichtrood naar dieprood. Hoe donkerder de kleur, hoe dieper de blokkade. Guasha stimuleert het immuunsysteem, ontgift, bevordert de bloedsomloop, verwijderd blokkades en verminderd (spier)pijn

Indicaties: Hoofdpijn, Migraine, Nek- en schouderpijn, Tenniselleboog & Rugpijn